Hoe het begon
Op 31 januari 1907 verkondigde het dagblad Le Matin uit Parijs “een kolossale uitdaging” aan elke automobilist die bereid was de tot nu toe onbeproefde route van 16.000 kilometer van Peking naar Parijs met een auto proberen te rijden. Het was al een traditie geworden om autorally’s jaarlijks vanuit Parijs te organiseren. Deze races werden elk jaar uitdagender, maar deze uitdaging overschreed alle vorige routes ooit uitgeprobeerd door auto’s. De enige manier om van Peking naar het Baikal meer te reizen was te paard en de meeste inwoners van China, MongoliĆ« en Rusland hadden nog nooit een auto gezien. Er waren nauwelijks wegen en die er waren, waren van slechte kwaliteit. Vijf teams accepteerden de uitdaging van Le Matin. De krant bood geen sponsoring aan; de ondersteuning was van organisatorische aard en prijzen aan de finish. Vanwege de grote populariteit van dit soort rally’s was het een verplichting dat elk team een journalist meenam om het evenement te verslaan. Deze journalisten telegrafeerden hun verhalen via de talrijke telegraafkantoren langs de route. Mede daardoor werd het hele evenement tot in detail vastgelegd. Deze reisverslagen bestaan nog steeds, begeleid door prachtige foto’s
Godard en Stegwee bij aankomst in Parijs na hun rit uit Amsterdam. De Spyker is volbeladen met onderdelen die Godard kort daarop verkocht om zijn overtocht naar Peking (in een eersteklas hut) te kunnen betalen