Hoe het begon
Intro
Wij zijn Peter Uithol en Dirk Regter, fanatieke sleutelaars en enthousiaste T-Ford rijders. Onze jarenlange ervaring met het rijden in een T-Ford, bekend van de films van Laurel en Hardy en dé auto van de 20ste eeuw, heeft bij ons voldoende basis gelegd om plannen te maken voor een avontuur,waar we u graag het een en ander over willen vertellen. Een van de grootste prestaties van alle tijden in de geschiedenis van de auto is nog altijd de fantastische race Peking-Parijs die in 1907 werd uitgeschreven door het franse blad Le Matin. In een tijd dat de automobielindustrie nog in de kinderschoenen stond, hebben vijf inschrijvers het lef gehad een tocht te ondernemen die thans nog aller bewonderig afdwingt. Want wie waagt het een afstand van16.000 kilometer af te leggen dwars door Azië, Rusland en Europa over bergketens met gevaarlijke ravijnen, door verzengende woestijnen en eindeloze steppen zonder wegen of bruggen om de woeste rivieren over te steken, zonder benzinepompen en service-stations! Zonder de hulp van de bevolking zouden ze dan ook al spoedig zijn blijven steken. Nu slaagden vier van de vijf equipes erin de tocht te volbrengen; de winnaar zelfs in zestig dagen met een gemiddelde snelheid van 250 km per dag; een voor die tijd ongekende prestatie. Deze heroïsche tocht en de liefde voor de T-Ford zijn bij ons de ingrediënten geweest om te onderzoeken of het herhalen van deze tocht in 2007 mogelijk is. Speciaal hiervoor hebben wij een T-Ford geprepareerd voor het rijden onder moeilijke omstandigheden.
De luxe die wij ervaren om een dergelijke rit weer te kunnen rijden in contrast met de moeilijke omstandigheden waar vele kinderen in onze wereld in leven, is voor ons de aanleiding geweest het rijden van deze fantastische rit te combineren met het steunen van kinderen in die gebieden waar de tocht doorheen gaat.De kosten voor deze rit worden uit eigen middelen betaald, aangevuld met ondersteuning door diverse enthousiaste bedrijven.De kilometersponsoring komt geheel ten goede aan Save The Children, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor kinderen in achterstandssituaties.
Aanpak
In 1997 hebben wij een T-Ford uit 1915 aangeschaft en geprepareerd voor het rijden van een dergelijke rit. Om de aanpassingen te testen, hebben we de afgelopen jaren aan meerdere internationale ritten deelgenomen en aanpassingen verbeterd. Wij hebben bewust gekozen voor een T-Ford, omdat deze wagen bewezen heeft betrouwbaar te zijn, sterk tot de verbeelding van mensen spreekt als het gaat over oude auto’s en omdat er, met name in Amerika, nog voldoende onderdelen te verkrijgen zijn voor deze auto
We nemen een volgwagen mee ten behoeve van reserve-onderdelen, bagage, benzine en dergelijke. Zoveel mogelijk zullen tijdens deze rit projecten bezocht worden die betrekking hebben op ondersteuning van kinderen in die gebieden waar we doorheen rijden. De gedachte is om zoveel mogelijk in dezelfde periode van het jaar te rijden en dezelfde route te volgen, als die van 1907
Financiering van de rit
Om de kosten voor deze rit te kunnen financieren worden eigen middelen ingezet. Daarnaast zijn wij op zoek naar bedrijven die bereid zijn een deel van de kosten te financieren of ons anderszins te ondersteunen.